Crisismanagement

Crisismanagement

Een onvoorziene gebeurtenis kan uw organisatie onder grote druk zetten. Een brand, uitval van ICT-diensten, een onthulling van vertrouwelijke data door inbraak, plotselinge veranderingen in de marktomstandigheden, een geweldsincident of posts op sociale media.

Onderschatten of negeren van de signalen, meestal in samenhang met het onderschatten van de impact, resulteert erin dat zo’n incident uitgroeit tot calamiteit die zelfs kan leiden tot een crisis.

Kenmerken van een crisis:

  • Gebeurtenis buiten reguliere proces
  • Grote kans op publicitaire aandacht van media
  • Grote druk
  • Incomplete en tegenstrijdige informatie
  • Grote afbreukrisico’s
  • Noodzaak tot snel handelen

Helaas is met het oplossen van de calamiteit het probleem vaak niet voorbij. Maar al te vaak worden de gevolgen van de calamiteit in de loop van tijd zichtbaar en ontstaat dan pas de crisis. Dit tijdsverloop kan variëren van een uur tot meerdere dagen, of zelfs langer. Crisismanagement is in zo’n geval nodig omdat bij een crisis andere managementactiviteiten en -vaardigheden nodig zijn dan tijdens een normale bedrijfsvoering. In tegenstelling tot een “normale” situatie moeten er bij een crisis, onder stressvolle omstandigheden en tijdsdruk, cruciale beslissingen genomen worden.

Door een gebeurtenis als crisis te erkennen wordt de mogelijkheid gecreëerd om Crisismanagement met de daarbij behorende organisatie op te starten.

Hoe crisisbestendig is uw organisatie?

Wilt u weten hoe crisisbestendig uw organisatie is? Doe dan onze GRATIS online Resilience QuickScan en krijg hier in slechts 5 minuten meer inzicht in. 

Klik op de blauwe knop en start direct met de QuickScan.

Wij bieden

Onze experts beschikken over nationale en internationale, militaire en civiele kennis en ervaring op het gebied van crisismanagement en bedrijfscontinuïteit, reslience en opleiden en trainen. Zowel in theorie, maar vooral vanuit eigen praktijk ervaring.

Zij weten wat er op dit gebied nodig is om succesvol te zijn, welke begrippen centraal staan en zijn als geen ander in staat om onder de meest uiteenlopende omstandigheden resultaten te bereiken. Niet zo gek want (bijna) al deze thema’s hebben grote raakvlakken met de core business van de Krijgsmacht en daar hebben onze experts veel kennis en praktijk ervaring opgedaan. Deze kennis en ervaring willen zij graag met u delen.

Hoe kunnen wij u helpen?

Rondom het thema crisismanagement bieden wij een breed scala aan producten en diensten en opleidingen en trainingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Een online scan om snelle manier inzicht in hoe uw organisatie er qua crisismanagement, bedrijfscontinuïteit en resilience voor staat.
  • Het in kaart te brengen van de belangrijkste risico's, kritische processen, - bedrijfsmiddelen, -functies, enz.
  • Het vaststellen van een samenhangend stelsel van passende maatregelen om crisissituatie te voorkomen.
  • Het ontwikkelen van crisisplannen, het opleiden, trainen en opzetten van een crisisorganisatie of crisisteam en het uitvoeren crisis simulaties.

 

Heeft u vragen over crisismanagement of wilt u weten wat het Maurits Instituut voor u kan betekenen, klik dan op de groene knop of bel ons op 085 – 06 56 276.