Crew Resource Management (CRM)

Crew Resource Management (CRM)

Wat is CRM?

Crew Resource Management (CRM) wordt door ons omschreven als een management methodiek voor het gebruik in een systeem  waar gebrekkig of ineffectief gedrag kan leiden tot (een kettingreactie van) fouten met de uiteindelijke ineenstorting van dat ‘systeem’ als gevolg.

Bij CRM staat het team als geheel centraal. Met een team een gemeenschappelijk doel bereiken, dat is waar CRM over gaat. Het gaat bij CRM niet alleen om individuele competenties, maar vooral ook om teamcompetenties.

CRM heeft zijn oorsprong in de luchtvaart en defensie. Het is ontstaan in de jaren tachtig na de Tenerife ramp, als een gevolg van dramatisch verlopen interacties in de cockpit. Met grip op de ‘’human factor’’, die verantwoordelijk is voor 75% van ongevallen, is de luchtvaart inmiddels een factor 10 veiliger geworden.

Na de luchtvaart, waarin CRM nu een verplicht onderdeel is voor samenwerkende teams, begint ook in andere sectoren en organisaties de winst van CRM door te dringen en wordt het managementprincipe gebruikt bij Defensie onderdelen, afdelingen binnen ziekenhuizen, de internationale scheepvaart en High Risk Organisations (HRO’s) zoals kerncentrales. Daarnaast wordt CRM steeds vaker toegepast in de zakelijke omgevingen.

CRM gaat vooral over de procedurele en rationele (niet-technische) vaardigheden als; besluitvorming, aanpassingsvermogen, opdrachtanalyse, communicatie, leiderschap en assertiviteit.

Waarom CRM?

Als u bijvoorbeeld een van de volgende situaties herkent, kan CRM voor u en uw team van grote waarde zijn.

Voor wie?

CRM voegt waarde toe aan  teams uit alle sectoren. Denk hierbij bijv. aan:

  • Ondanks dat er binnen het team afspraken worden gemaakt over communicatie, verbetert er niets terwijl iedereen zijn best ervoor lijkt te doen.
  • Teamleden zouden regelmatiger tijd met elkaar moeten doorbrengen, maar andere dingen gaan meestal voor. Er lijkt altijd wel een excuus.
  • Soms lijken er verschillende kampen te bestaan, binnen en buiten het team. We zijn toch samen een bedrijf?
  • Voor management- en directieteams
  • Voor zelfsturende teams
  • Voor teams en bestuurders in de veiligheidssector

CRM plus

Het met een team een gemeenschappelijk doel bereiken, dat is waar CRM over gaat. Echter, als we dat alleen doen vanuit een rationele benadering, vergeten we de MENS, het teamlid, met al zijn onzichtbare mentale processen.

CRM plus voegt groepsdynamiek en psychosociale aspecten toe aan conventionele CRM. Processen die zich ”onder de radar” afspelen binnen het team, maar wel in grote mate bijdragen aan het wel of niet behalen van het gemeenschappelijke doel. Daarbij integreren wij de jarenlange kennis en ervaring van de krijgsmacht op dit gebied.

CRM plus heeft een “harde” kant, threat- and error management, en een “zachte” kant, het groepsdynamische proces.

Wij bieden

Onze experts beschikken over nationale en internationale, militaire en civiele kennis en ervaring op het gebied van crisismanagement en bedrijfscontinuïteit, reslience, CRM en opleiden en trainen. Zowel in theorie, maar vooral vanuit eigen praktijk ervaring.

Zij weten wat er op dit gebied nodig is om succesvol te zijn, welke begrippen centraal staan en zijn als geen ander in staat om onder de meest uiteenlopende omstandigheden resultaten te bereiken. Niet zo gek want (bijna) al deze thema’s hebben grote raakvlakken met de core business van de Krijgsmacht en daar hebben onze experts veel kennis en praktijk ervaring opgedaan. Deze kennis en ervaring willen zij graag met u delen.

Hoe kunnen wij u helpen?

Rondom CRM bieden wij een breed scala aan producten en diensten, van een CRM “Tasting”, een masterclass tot een Trainingscyclus voor teams.

Heeft u vragen of wilt u op de meer weten over deze of één van onze andere producten of diensten? Klik dan op de onderstaande knop of bel ons op 085 – 06 56 276.