Captains of industry en het leger

Militaire terminologie en methodes zijn binnen het Nederlands bedrijfsleven niet meer zo aanwezig als voorheen. Reden hiervoor is dat Nederland geen dienstplicht meer kent, waardoor de binding met de krijgsmacht grotendeels verloren is gegaan. Echter, op internationale schaal ontwikkelen de Captains of industry nog steeds strategieën op basis van Sun Tzu’s ‘Kunst van het Oorlogvoeren’ (‘The Art of War’).

Daarnaast valt ook over onderwerpen als; leiding en sturing, planning, besluitvorming en communicatie, teams en teamperformance, opleiden en trainen nog heel wat leren van militaire organisaties. Maar ook over:

  1. Het versterken van een unieke bedrijfscultuur of ‘DNA’. Het staat dan wel hoog op de agenda, maar weinig bedrijven slagen er in om die cultuur echt te ‘verkopen’ aan hun werknemers. Militaire organisaties zijn juist erg goed in het jaren- of zelfs eeuwenlang vasthouden aan een esprit de corps. Militaire motto’s doen harde mannen huilen van ontroering. Bedrijfsmotto’s brengen werknemers in verlegenheid.
  2. Ook qua sociale binding doen militaire organisaties het vaak beter dan bedrijven. Militairen maken tijdens hun dienst vrienden voor het leven en kunnen uren samenzitten. Ze blijven hun hele dienst lang in training en opleiding. En ook het hoger legermanagement blijft continu bijleren door elke fout of tegenslag grondig te analyseren.

Het is dan ook geen wonder dat sommige managementgoeroes zich volop bedienen van lessen die door de militaire wereld worden aangereikt. Zo ontwikkelde managementconsultancy McKinney Rogers een ‘leiderschapsacademie’ die gemodelleerd is op militaire colleges en integreert Michael Useem van Wharton Business School bezoeken aan slagvelden en lezingen van militaire leiders in zijn leerpakket.

Bepaalde vaardigheden zijn essentieel voor zowel militaire officiers, managers, directie leden als ondernemers. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het nemen van beslissingen onder druk en het leiden van goed functionerende teams. Bedrijven die klagen over een gebrek aan goede leiders doen er dan goed aan te kijken naar wat zij kunnen leren van de krijgsmacht. Leiderschap, en alles wat daar bij komt kijken, is tenslotte hun “core business”.

 

Meer weten over hoe u militaire kennis, ervaring en inzichten kunt toepassen in uw eigen organisatie? Leest u hier!

Meer info

 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.