5 Stappen voor effectief crisismanagement

Een onvoorziene gebeurtenis kan uw organisatie onder grote druk zetten. Een brand, uitval van ICT-diensten, een onthulling van vertrouwelijke data door inbraak, plotselinge veranderingen in de marktomstandigheden, een geweldsincident of schadelijk posts op sociale media.

 

Onderschatten of negeren van de signalen, meestal in samenhang met het onderschatten van de impact, resulteert erin dat zo’n incident uitgroeit tot calamiteit die zelfs kan leiden tot een crisis.

 

Onderzoek wijst uit dat ongeveer de helft van de bedrijven en organisaties aandacht besteed aan crisismanagement. In de meeste gevallen beperkt zich dit tot het opstellen van een plan waarin de meest voorkomende crisissituaties of grootste risico’s worden beschreven. Helaas is het vaak zo dat als je voorbereid bent op 10 scenario’s, het 11de scenario zich voor doet. Daarom moet je als organisatie accepteren dat je dingen ‘niet weet’ en je daarop voorbereiden.

 

Maar hoe? Om je daarbij te helpen hebben we 5 stappen ontwikkeld. Het volgen van deze stappen zal je op weg helpen naar effectief crisismanagement.

 

STAP 1 – Bewustwording: inventariseer risico’s, stel prioriteiten en houdt die actueel.
  1. Breng alle mogelijke risico’s in kaart die te maken hebben met kritische bedrijfs-aspecten, organisatiecultuur, bedrijfsvoering en –structuur , werkprocessen en externe relaties. Bepaal op welke wijze deze risico’s bedrijfs-kritisch zijn en neem maatregelen om ze (zo maximaal mogelijk) uit te sluiten.
  2. Ben betrokken. Maak hierbij ook gebruik van concrete verbetersuggesties vanuit de organisatie. Spreek daarvoor regelmatig met de “werkvloer”; wees open, vraag medewerkers naar hun mening, suggesties en welke maatregelen in hun ogen nodig zijn.
  3. Doe er wat mee: maak verbetervoorstellen en/of bestrijdingsplannen, bewaak de invoering van deze actief en communiceer dit uitgebreid met alle betrokkenen binnen uw bedrijf.
  4. Coördineer daarover met belangrijke externe partijen zoals onder meer hulpdiensten, gemeente(n) en of Veiligheidsregio(‘s). Maar zeker ook met leveranciers en afnemers.
  5. Houdt de geïdentificeerde risico’s, de vastgestelde prioriteiten en genomen of geplande tegenmaatregelen periodiek tegen het licht van de actualiteit om vast te stellen of en in hoeverre aanpassingen nodig zijn.
Klik hier en download GRATIS het hele ‘5 Stappenplan voor Effectief Crisismanagement’. 

 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.