Wat een raketaanval te maken heeft met bedrijfscontinuïteit

Het is begin 2009 als ik als Landmacht officier op missie ben in Afghanistan. De zon gaat net onder en ik zit even rustig een brief naar huis te schrijven. Vanuit het niets hoor ik ineens meerdere explosies in ons kamp… Ik besef me dat we onder vuur liggen. Een raketaanval!

 

De eerste momenten nadat je je beseft wat er aan de hand is, zijn een beetje chaotisch. Want: “Waar is iedereen en zijn ze in orde? Zijn er gewonden? Was dit het of komt er nog meer? Zijn onze spullen nog heel? Zijn we nog in staat onze taak uit te voeren?”.

Kort nadat eerste chaotische moment weet praktisch iedere militair wat er van hem/haar verwacht wordt en wat zijn/haar taak is. Militairen zijn getraind om met dit soort, laten we zeggen, crisissituaties om te gaan, omdat het voor hen cruciaal is om de missie, de opdracht, voort te zetten. Met andere woorden de bedrijfscontinuïteit te waarborgen.

 

Een robuuste bedrijfscontinuïteit vraagt een crisisbestendige bedrijfsstructuur

Om de bedrijfscontinuïteit van bedrijven en organisatie zoveel mogelijk te waarborgen is een crisisbestendige bedrijfsstructuur nodig. (Lees verder) Die structuur bestaat uit vier onderdelen:

  1. risicoanalyse;
  2. bedrijfsnoodplan (calamiteitenplan);
  3. voorbereide crisisorganisatie;
  4. voorbereide nazorg.

 

Een bedrijfsnoodplan of calamiteitenplan op basis van een grondige risicoanalyse is een bedrijfsspecifieke maatregel. De andere maatregelen zijn vrij generiek. Een crisisorganisatie bestaat o.a. uit een getraind crisisteam met een goede taakverdeling. Als de draaiboeken en stroomschema’s van het bedrijfsnoodplan niet meer volstaan, moeten er onder stressvolle omstandigheden en onder grote tijdsdruk kritieke besluiten genomen worden. De crisisorganisatie moet voorbereid zijn op een doelmatig besluitvormingsproces en op effectieve crisiscommunicatie om reputatieschade te beperken. Tenslotte moet er bij het nemen van maatregelen ook over nazorg voor medewerkers nagedacht worden. Een crisis leidt o.a. tot stress.

 

Een crisis voorkomen is beter dan een crisis oplossen

Risicomanagement richt zich vooral op het voorkomen van een crisissituatie (preventief), terwijl crisismanagement gaat over doelmatig en effectief handelen bij een daadwerkelijke crisis (repressief) om de schade zoveel mogelijk te beperken.

Brand is bijvoorbeeld een calamiteit die meestal goed is afgedekt in het bedrijfsnoodplan en vaak goed is verzekerd. Maar ondanks deze maatregelen gaat 50% van de bedrijven die door brand getroffen wordt, failliet! Waarom? Omdat de continuïteit van de bedrijfsvoering langdurig wordt onderbroken, en omdat daar vooraf niet goed over is nagedacht.

Daarnaast moeten ook ander externe risico’s (natuurrampen, inbraak etc.) en interne risico’s (financiële risico’s, arbeidsrisico’s, informatierisico’s, etc.) die de vitale belangen van een bedrijf in gevaar kunnen brengen, regelmatig onderzocht worden.

Preventie is noodzakelijk maar mocht er toch een crisis uitbreken, dan moet je in korte tijd ingrijpende en kritieke besluiten kunnen nemen onder stressvolle omstandigheden. Tegelijkertijd moet je voorbereid zijn op berichtgeving in de (sociale) media om onder andere reputatieschade te beperken.

Bedrijven hebben, behalve hun verplichte bedrijfsnoodplan, de repressieve maatregelen vaak niet voorbereid of up-to-date. Niet zo vreemd overigens want het is simpelweg niet hun corebusiness.

 

Het Maurits Instituut biedt laagdrempelige oplossingen voor een meer robuuste bedrijfscontinuïteit en crisisbestendige bedrijfsstructuur. Zo kunt u bijvoorbeeld kiezen voor een online Scan, een Awareness training of een cursus of training Bedrijfscontinuïteit & Crisismanagement. Klik hier voor ons aanbod.

 
Heeft u vragen of wilt u op de meer weten over dit of één van onze andere producten of diensten? Klik dan op de onderstaande knop of bel ons op 070 – 206 00 16.
Meer info

 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *