Stress: Zijn we als vissen in een vissenkom?

4 tips om stress op te vangen.

Twee weken geleden kwam het boek uit van Witte Hoogendijk over stress en burn-out. Waarin beschreven staat dat we met een vissenbrein stress proberen te weerstaan. Omdat in de evolutie ons brein niet is meegegroeid, we kunnen bij gevaar alleen maar vluchten of bevriezen. En als dit niet kan, dan krijgen we weer een shot stress erbij. Tot de burn-out erop volgt.

Wat kunnen we hiermee? Niet veel, dan alleen maar beseffen dat we als mensen goed kunnen communiceren en elkaar helpen. Want gelukkig zijn we als mensen empathischer dan vissen.

Stel nu dat iemand wil vluchten of bevriezen. Omdat er iets ergs gebeurt, of net is gebeurd. In de krijgsmacht bijvoorbeeld, wordt hierop getraind. Elkaar opvangen en het bespreken. Hoe gaat dat, en hoe zou je dat kunnen toepassen?

  1. Bepaal de situatie. Omdat er goed onderling zichtcontact is, ziet iemand dat een collega wit wegtrekt. Wacht niet op een ander, stap erop af en vraag door. Het blijkt dat de collega een voor hem ‘’dodelijke’’ e-mail ontving of de privésfeer wordt is erg geschonden door een bericht op social media.
  2. Feedback: Toon interesse, aandacht en zorg. Zoek een rustige plek. Deel emoties.
  3. Vermijd: inbrengen van eigen ervaringen (‘’ zo ben ik er toen mee omgegaan’’) en snel met een oplossing komen.
  4. Back-up:
    • herverdelen van werk en taken
    • bedenk manieren om ermee om te gaan
    • spreek vertrouwen uit dat de ander eruit gaat komen
    • blijf beschikbaar voor een gesprek of iets anders

(Bron: Teams door het vuur, Rob Evers)

 

Er zijn organisaties waar dit vanzelfsprekend is. Dat noemen we resilient organisaties. Resilience is weerbaarheid en veerkracht, om onverwachte gebeurtenissen op te kunnen vangen. Wil je weten hoe resilient jouw omgeving is? Klik dan hier.

 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *