Captains of industry en het leger


Militaire terminologie lijkt binnen het Nederlands bedrijfsleven, door het opschorten van de dienstplicht, niet meer zo aanwezig als voorheen. Maar op internationale schaal ontwikkelen Captains of industry nog steeds strategieën om hun concurrenten te bestrijden en marktaandeel te veroveren op basis van Sun Tzu’s ‘Kunst van het Oorlogvoeren’ (‘The Art of War’).

Ook vandaag nog valt er over onderwerpen als; leiderschap, besluitvorming, teams en teamperformance nog heel wat leren van de krijgsmacht:

  1. Het versterken van een unieke bedrijfscultuur of ‘DNA’
    Het staat dan wel hoog op de agenda, maar weinig bedrijven slagen er in om die cultuur echt te ‘verkopen’ aan hun werknemers. Militaire organisaties zijn juist erg goed in het jaren- of zelfs eeuwenlang vasthouden aan een esprit de corps. Militaire motto’s doen harde mannen huilen van ontroering. Bedrijfsmotto’s brengen werknemers in verlegenheid.
  2. Ook qua sociale binding doen legers het vaak beter dan bedrijven. Soldaten en zeelui maken tijdens hun dienst vrienden voor het leven en kunnen uren samenzitten. Ze blijven hun hele dienst lang in training en opleiding. En ook het hoger legermanagement blijft continu bijleren door elke fout of tegenslag grondig te analyseren.

Het is dan ook geen wonder dat sommige managementgoeroes zich volop bedienen van lessen die door de militaire wereld worden aangereikt. Zo ontwikkelde managementconsultancy McKinney Rogers een ‘leiderschapsacademie’ die gemodelleerd is op militaire colleges en integreert Michael Useem van Wharton Business School bezoeken aan slagvelden en lezingen van militaire leiders in zijn leerpakket.

Het Maurits Instituut is hier het Nederlandse equivalent van. Naast de diverse masterclasses en trainingen over deze thema’s is het Management D-day programma een mooi voorbeeld van een methode om militaire inzichten en leiderschapslessen uit de geschiedenis te vertalen naar toepassingen in het bedrijfsleven.

Bepaalde vaardigheden zijn essentieel voor zowel militaire officiers als ondernemers, zoals het nemen van beslissingen onder druk en het leiden van goed functionerende teams. Bedrijven die klagen over een gebrek aan goede leiders doen er dan goed aan te kijken naar wat zij kunnen leren van de krijgsmacht. Leiderschap, en alles wat daar bij komt kijken, is tenslotte hun “core business”.

 

Heeft u vragen of wilt u meer weten over één van onze thema’s, of over wat het Maurits Instituut voor u kan betekenen, klik dan op de onderstaande knop of bel ons op 070 – 206 00 16

 

Meer info Opleidingen

 

Bron: express.be

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *